Jocs Florals a Cavanilles

Universitat de València - 2005 - València

Autor: Miquel Martínez i Sáez
Indret: Puig Campana (Finestrat)

Puigcampana

 

Preferires ser només una muntanya entre els hòmens.

Oh, tu, la bella esquinçada, ni jutges ni vigiles,

Mortal, perquè contemples la mar i somnies,

Anima turmentada,

Si serà part del teu cos l'Illa que només les tempestes visiten.

Pigall de pescadors,

Eco dels plors, de nits de dol, pels noms del naufragi.

I com els hòmens,

Estimes l'aigua i el foc que et destrueixen.

Lleugera, viatges amb les ales del xoriguer i les gavines.

Navegues, insomne, sobre l'escuma dels núvols.

Acaricies la terra amb aspres arrels d'olivera.

Protectora, allargues l'ombra sobre els cementeris.

Prefereixes el xiulit del pastor al pes de les llegendes.

Prens tots els colors del cel i la mar és el teu mirall.

El vent és confident gelós de romer i solitud.

Garrofers centenaris preserven la memòria dels dies

Feta casa derrocada, argelaga, pou badat per les absències.

Et commou la fidelitat de la flor d'ametler i les formigues.

Orgullosos, els hòmens et contemplen, talment una catedral,

Oh, tu, filla dels capricis cecs de les entranyes de la terra.

De prop, desapareixes, de lluny, ets la muda campana dels Déus.

Autor: Lluís Alpera i Leiva
Indret: Platja de Malva-rosa (València)

La platja del Cabanyal i de la Malva-rosa

 

A la memòria, del meu pare

 

Endolcida l'ànima per una forta sentor de mar

conversàvem peripatètics vora la platja

al llarg de la fina arena del Cabanyal

i de la Malva-rosa.

El pare, patró sense vaixell, fitava l'horitzó

àvid i trèmul d'aventures i d'aigües profundes.

Et dibuixava amb ulls de falcó mapes imaginaris

i estenia mil mocadors de colors davant teu.

Ufanosos trepitjàvem els crestallets de sol

i els espillets de sorra que s'enganxaven damunt

les teues sabates de xarol.

Sense adonar-se'n, el pare t'anava cisellant

aquell perfil de nou Ulisses que aviat

escamparia el vol talment una au migratòria.

A les vesprades, amb el vent joganer de garbí,

saltàvem a la corda i berenàvem amb llepolia

la darrera mona de Pasqua.

La mare, mig lligada al fil d'un gran catxerulo,

aixecava una aurèola de fabulació

entre la colla de manyacos i adolescents platgers.

La vida, o tempora, esdevenia una enorme poma

ensucrada, enmig de l'inacabable rapte d'Europa.

Autor: Josep Antoni Ferrer i Perales
Indret: Bust dedicat a Antoni Josep Cavanilles (València)

Quatre juejus de la Costera

 

Homenatge a Cavanilles

 

I. Alba al bosquet

Les terres, blanques. Negres, els pins i les alzines.

De boira baixa grises, les llomes i fondàries.

El món, parar encara. La llum, inofensiva.

T'has de plantar la tenda damunr l'argent de l'aigua.

 

II. Garrofes i caqui

Les hores es ressequen de canyes i garrofes.

Descansa l'arpillera dels sacs contra les soques

i mans i boques aspres demanen refrigeri.

Un caqui. Com la brisa sedosa d'un quimono.

 

III. Verema

La Serra Grossa allarga duracions de pàmpols.

Polsim avall, trontollen plens de basquets els carros.

Remors llunyanes omplin de cel rosseti l'aire.

La tarda en tasta lenta un cabrerot perfecte.

 

IV Muntanyes de Montesa

La vall estén i estova el sol de l'horabaixa

Davalla de la posta boirim de marlí malva.

Ací no dura massa aquesta hora benigna.

No tornaré a les serres morades de Montesa.

Autor: Josep Sanchis i Carbonell
Indret: Bust dedicat a Antoni Josep Cavanilles (València)

Cavanilles

 

Passares a frec de fenoll

i al restoll marcares

l'empremta dels noms.

Amb les mans tallades pel fenàs,

carregats de sàvies alforges,

anem amb tu per Missalgar.

Colgats a les gerres amargues de la terra

com els vells cabassos d'espart,

tornem a les sembres de Mallaura

com antics llauradors de pedregosos secans.

Abocats al riu de la infantesa

parlem del Llombo,

de les eres antigues de Benarrai,

de l'horta enterrada del Pla.

Amb la borra cremada a la pell,

mentre sentim el traquejar dels telers,

mentre regalla l'aigua i ens colga la pols,

ens lliurem a la recança

de saber-nos deserts.

Autor: Martí Domínguez i Romero
Indret: Jardí Botànic. Ecosistema (València)

I és ben cert, cada colp és major l'analfabetisme dels nostres escriptors en temes de natura –i, en definitiva, en la relació de l'home i amb el paisatge. Hi ha na mena de menyspreu, d'indiferència cap a aquest món rural i salvatge. "Quantes noies sentimentals, quants nois baliga-balaga –insisteix Sagarra- se'n van un dia d'excursió, i diuen: 'Ai, que fa bonic! Mira quina flor més preciosa!' i són poquíssims els que pregunten, els que volen saber el nom d'aquella flor, i els seus costums i la seva vida". En efecte, són poquíssims els que es pregunten res. Quants poetes, quants escriptors, quants pintors s'interessen pels noms dels arbres, de les flors que han vist, que han descrit o que han dibuixat? ¿Quants s'interessen per concretar –tot i que siga per pura curiositat intel·lectual- què és allò que els ha colpit?

Autor: Begonya Mezquita i Ramírez
Indret: Parc Ribalta (Castelló de la Plana)

Ribalta

 

Cada matí va a la feina per un parc preciós.

Li agradaria mirar aquest parc, li agradaria veure'l.

Sap que hi ha fulles que no cauen mai,

escorces silencioses, humitats que el temps reinventa.

El seu cap, però, mira a terra.

Els seus ulls no volen despertar, s'aferren

a la pell del somni, entristeixen més i més encara.

Serà mai conscient dels arbres del pare que no veu?

Aquella ombra, com una cintura que fou seua,

el verd, desmenjat per l'hivern, que sabia d'altres hores,

o les petjades que el fang dibuixa,

com una enyorança de flors

tan amarga com la del poeta.

I tanmateix, no ho pot veure. No ho veu.

Autor: Pau Sanchis i Ferrer
Indret: El Machistre (Alboraia)

Elegia d'un paisatge

 

Al meu avi, forner i llaurador

des de la casa dels meus pares

 

Xarxa de fil d'aram amb buguenvíl·lees

entremaliades de flors vermelles,

a través teu veig un dibuix cubista

de motos i cotxes; dones que fan

la ruta del colesterol i parlen

dels morts locals; i veig la primavera

dels tarongers. S'endevina l'A-7

i més enllà la via d'ample ibèric.

 

Xarxa de flors vermelles i morades,

com un sedàs em destrieu fragments

entrellucats d'aquest paisatge amic,

ja contrafet, condemnat a morir.

Vindran nous trens, passaran de llarg,

i s'enduran les dones i els tarongers.

Sols quedaran els cotxes, l'autopista,

l'ample europeu i l'ample dels autàrquics.

 

Xarxa de flors, donzell de nit, gesmil,

xarxa de fils d'aram amb coloraines,

si passen trens on naix la tarongina,

qui us dirà que ve la primavera?

Autor: Martí Domínguez i Romero
Indret: Mas de la Cambreta (Vistabella del Maestrat)

Erodium Celtibericum Pau (Gerani del Penyagolosa)

 

Mentre el contemple entre les pedres de la vora del camí, de l'il·lustre botànic em dius els cinc pètals blancs amb sang de porpra. Després, busquem les taques a les ungles i ens preguntem des de quins ulls els claps d'aquest misteri, en quin moment precís s'han dibuixat els fils de porpra sobre el blanc i el blanc sobre el marró enfosquit de la terra.

Caminem contra els lladrucs que vigilen el mas i parlem d'un no-res que ens entristeix.

Podrà la pedra ni cap arbre llegar un sol record? Mirem ací i allà, innocents o enfollits per la paraula. Pels volts de la pallissa, arranjada per mans destres, la llenya aguaita totes les solituds.

Ja amainen els lladrucs, que ara són bots, i festes, i un llom grisenc que acarones. Des del tossol de la Cambreta, el roig sobre els cims llunyans és més fosc que d'habitud. I jo et dic que potser som la mesura de totes les coses. Potser consentim només que l'amor vulnere els límits del nostre cau per entendre altres carícies.

Així tot és nosaltres: la brisa que pertorba el verd de la vesprada, el roig que lentament s'adorm sobre les llomes, o el llamp com un dolor que esgarra el cel i es rebel·la contra tots els silencis. Asseguts sota els pins de la cruïlla, el camí cap a la vall ens en recorda un: al cor del bosc podríem reinventar totes les paraules.

Potser som la mesura de totes les coses, potser volem que tot recorde com nosaltres recordem, i no perdem res si, entre nostàlgies i una llàgrima de consol o de penediment, som capaços de mantenir-ne les deixalles.

Formes del crit contra el temps que, ni del temps mateix, el nostre crit preserva.

Autor: Anna Montero i Bosch
Indret: Font de la Pegunta (Vistabella del Maestrat)

Penyagolosa

 

1

 

saüquer

davant la porta,

l'arbre de les bruixes

somia en silenci

la llarga espera.

 

2

 

tardor

l'or dels aurons

renaix del fons de la terra,

¿batut per quins orfebres

oblidats?

 

3

 

sota la lluna vermella

d'agost madura el vesc.

al fons de la vall

guarda el teix

el seu secret mil·lenari.

 

4

 

setembre

la llum abandona els cims

cada dia més d'hora.

la boira al vespre

és un llençol de silenci

sobre els camps absents.

¿tornarem amb la nova primavera?

 

5

 

barratges

cada bancal,

un mur que conté

tant de silenci.

 

6

 

sortilegi d'hivern.

floreix el bruc

quan ja la terra calla.

Autor: Joan-Elies Adell i Pitarch
Indret: Barranc del Saldonar (Vinaròs)

Barranc de Saldonar

 

The earth is not earth but a stone.

Wallace Stevens

 

Manté en la meua memòria una estructura

ben rígida, d'impecable fotomuntatge,

al temps que hi tenen cabuda engrunes de vida,

al seu interior. Canyars ressecs i sargantanes,

cactus humils i petits bassals d'aigua putrefacta.

Peces inútils d'un sempre improvisat joc d'escacs.

Em passa tot sovint. Un paisatge gastat

pels anys se'm converteix, com qui no vol

la cosa, en el més perfecte resguard

per a les meues peces en desballestament.

Llaunes sotmeses a rovell s'incrusten

dins la terra, trossos de pedra que conserven

la sentor fràgil del salobre o vells periòdics

de turistes alemanys que deixen sentir

l'aroma de pells cremades pel sol.

Sóc al costat de la mar i el món ofereix

tota la seua espessor. Tan nítida que m'obliga

a retractar-me. Les coses són simples coses,

en el seu deteriorament. I només puc

respondre amb la llum d'un dia de platja

sota aquell cel d'agost que encara crema.